**SİMULASYON NEDİR?**
Simulasyon oyunlarını bilir misiniz? Tycoon oyunları, Sims serileri vs... Kendi kendine işleyen veya önceden kuralları belirlenmiş düzenekleri kullanarak oynadığınız oyunlardır bunlar. Örneğin siz Sims oynarken "İşe git" dersiniz gider, çöpleri temizle dersiniz yapamaz uyuyakalır vs.. Tycoon oyunlarında da aynıdır. Misal; luanapark kurarsınız yeterince temizlikçiniz olur, adamlara iyi maaş verirsiniz, mesaisini ayarlarsınız lunaparkınız temiz olur.. Tersini yaparsanız gelen müşterileriniz kaçar.
***Anlatmak istediğim, simulasyon oyunlarında sebepleri yaratırsınız ve sonuçları seyredersiniz. Ve karşılaştığınız oyun içi zenginliğin derecesi, varyasyonların çokluğu ile bağlantılıdır.*** Yine Sims 'ten örneklemek gerekirse; oyunun monotonluğu engelleyen şey oynattığınız karakterin meşgaliyetinin fazla oluşudur. İş, yemek, çocuk, tuvalet, uyku, inşaat, sosyallik gibi.. Ve tabii ki bu meşgalşiyet dallarının barındırdığı animasyon sayısı da önemlidir (Yani karakterinizin yaptığı esneme, yemek yiyiş şekilleri, uyurken horlaması, ses tonları gibi hareketlerin çeşitliliği).
Bu bağlanmda konumuza dönersek; FIFA ve PES çekişmesinde de bir rekabet değil bir ayrılık görmekteyiz:
**FIFA BİR FUTBOL SİMULASYONUDUR.**
Evet.. Nasıl ki Zoo Tycoon bir hayvanat bahçesi simulasyonu ise, FIFA serileri de (FIFA 96 'dan FIFA 2004 'e kadar) FUTBOL SİMULASYONUDUR. Oyun içerisinde futbolcuların paslarından, omuz omuza mücadeleye kadar herşey kurgulu.. Oyun içerisinde size düşen şey sebepleri yönlendirerek sonuç olana yani GOL 'e ulaşmak.
Bu kötü bir olay veya oyunun eksikliği değil! Bu bir tercih ve çeşit. Kuralına göre yap, doğru tercihlerde bulun ve kazan! Simulasyon oyunlarının bu en basit kuralını hepimiz biliyoruz sanırım..
**PEKİ 2004 YILINDA NE OLDU BU EA SPORTS 'A?**
Herkesin iddia ettiği gibi Konami geldi geçiyor ama Electronic Arts uyuyor tezinin aksine PES daha patlak vermeden uyandı EA yetkilileri... Ve yıllardır süregelen Simulasyon oyun tarzından Action tarzına geçiş yaptılar.. Hatta adını da çaktırmadan bize söylediler bu değişimin... "Freestyle".
Ne kadar başarılı oldular? Derseniz bu bir tartışma konusu.. Bana göre beceremediler.. Ancak deniyor ve geliştiriyorlar...
Yıl 2006 ve simulasyondan action 'a geçiş için ilk defa küçük değil orta boy bir adım attılar... Ama hala futbolcu topa vuruken kaleci yatıp topu bekliyor oyunun geçmişi gereği... Dedim ya bu bir simulasyon kuralı..
**YA PES SERİLERİ?**
Pro Evolution Soccer, Winning Eleven ve a meşhur Capon spikeriyle hayatımıza giren Konami 'nin Ecnebi tarzancasıyla ACTİON SOCCER GAME, Türkçesiyle Futbol Oyunu..
***PES bir simulasyon değil.. "Futbol Simulasyonu" değil, "Futbol Oyunu" halk tabiriyle.. Bu yüzden anlayışı ve kategorisi farklı.. Oyunda sebeplerden sonuç yaratmıyor, yani animasyonları birleştirip gol atmıyor, futbolun değişmez kuralı olan topa hakimiyet esasına göre hareket ediyorsunuz.. Bu türün simulasyondan en büyük farkı ise onsuz olmaz dediğiniz futbol topu ANİMASYONLARA DAHİL DEĞİL ve bağımsız bir değişken (Hatırlayanlar bilir, Actua soccer ve W98 'de de bu vardı). ***
**KARDEŞİM PES 'TE HİÇ Mİ OYUN İÇİ ANİMASYON YOK?**
Var.. Hatta PES 5 'de bu daha da fazla.. Hatta ve hatta topun da parçası olduğu cinematic tarzı animasyon hareketler var. Ancak ince nüans, bunlar oyunu oynayışınızı etkilemiyor ve oyunu bir simulasyona dönüştürmüyor.. Sizin sadece 8-9 tuşla yapamayacağınız ve 3B teknolojisinde esneklik payının yetersiz olduğu anlarda devreye giren bu hazır simule hareketlerin kullanılması; aksine çok da başarılı ve oyunu yaşamanızı sağlayan bir etken de diyebiliriz..
**SONUÇ..**
PES çizgisine devam ediyor... FIFA ise Simulasyondan vazgeçmiş ve yapı değiştiriyor.. Ancak yeni tarzında hala ürkek ve acemi.. Electronic Arts 'ın kararlarıyla aynı yarış kulvarına girmek üzere bu iki oyun arasında asıl rekabet şimdi başlıyor... Tabii EA ve FIFA serisinin birkaç tur geriden başlayacak olması da sevenlerini yoracak gibi...
FIFA oynuyorsanız Adu 'yu transfer etmeyi unutmayın.. ;)
Hadi eyvallah Futbolseverler.. :cool: