Olay kabaca şöyle; uykuda, genelde REM(rapid eye movement) uykusunda herkes rüya görür (inkar eder bazıları,"ben rüya görmem" deseler de,yalan inanmayın! :))) şaka şaka,sadece hatırlamazlar rüya gördüklerini) neyse,bu rüyalar sırasında gaza gelip sağa sola kolumuzu bacağımızı vurmayalım diye beyin sapından asetilkolin salgılanır, oluşan sinyaller talamusa gider oradan da kortekse...
İşte orada(kortekste),kaslara giden sinir uyarıları bloke oluyor.eğer REMde iken aniden uyanırsanız,bazen yukarıda açıkladığım mekanizma henüz işler durumdayken,bilinçli duruma geçebiliyorsunuz(tamamen bilinçli,sadece kaslar kesinlikle hareket etmiyor,gözlerdekiler dışında), ve korkunç bir durumla karşılaşıyorsunuz (tabi hemen ne kadar bildik dua varsa oku babam oku :)) ) Bu olay bir ömür kadar sürüyor sanılmasına rağmen,bir kaç saniye veya bir dakika sürüyor. yoğun yorgunluk ve stres dönemlerinde ve de sakinleştirici ilaç kullananlarda görülme olasılığı daha fazla!... (Kaynak: thexfiles-tr.net, Mutlu Erdoğan(what_if))
İşte karabasan denilen olayın kesin açıklaması bu. Diğerleri halkın uydurduğu şehir efsaneleridir..