- Geniş bant İnternet bu farklılıklardan birisi olabilir mi? GSM operatörleri UMTS teknolojisine geçerse yeni Telekom operatörlerini nasıl etkiler?
- Olabilir. UMTS var, CDMA var ama ADSL ile birkaç megabiti alabiliyorsunuz. ADSL2 çıktı. Şimdi ADSL2+ çıktı, 100 Mbit’e kadar getirebiliyor eve. Gerçek olan şu ki, bakır ve fiber sabit hatlardaki kapasiteyi havada yakalayabilmeniz zaman içerisinde olacak bir şey. Her ikisinin de kendine ait katma değeri var. Birisi ötekini tümüyle kaldıracak diye bir şey zaten söz konusu olamaz. Örneğin, GSM trafiğinin son iki ucu havada, geri kalan bağlantıların hepsi yeraltında. Onun da altyapısında sabit karasal hatlar vardır. Dolayısıyla, yeraltı operatörlerine hala çok ekmek var. Kablo televizyon üzerinden sayısal veri aktarılabiliyor, orada da çok ciddi potansiyel var. Bütün hikaye bunu en iyi şekilde nasıl pazarlayacakları, nasıl pozisyonlayacakları, regülasyonların oturması. Telekom sektörünün oturması zaman alacak olan bir olgudur. A grubu şirketler için minimum bir yılı alır. Yola çıkılmıştır, bunun da dönüşü yoktur ve yapılan da doğrudur. Bunda sonuç olarak son kullanıcı kazanacaktır. Amaç da hedef de odur zaten.
- Yeni şirketler halkın İnternet’e daha ucuz erişmesini sağlar mı?
- Gerçekçi olmak lazım; ‘5 yıl sonra böyle olacak’ dersem yalan, şimdi bugüne bakalım. Bugün İnternet’i Türkiye’de sabit hatları kullanarak yaygınlaştırabilecek kuruluş Türk Telekom’dur. Kablosuz teknolojilerde ise, özellikle CDMA teknolojisi kullanılarak çok hızlı bir şekilde yapılabilir. Bu da regülasyonlarla ilgili bir mesele. Telekomünikasyon Kurumu’nun (TK) buna yetki vermesi lazım. Bütün olayın başladığı ve bittiği nokta TK. Hızlı İnternet için CDMA’e yönlenilmesini şiddetle tavsiye ediyorum. Ciddi hızlarda yaygınlaşmaya en kolay cevap verecek teknoloji CDMA’dir. Ondan sonra da UMTS gelir. ADSL’in yaygınlaşması için ise biraz daha zamana ihtiyaç var :eek: :eek: :eek: